lotusbladeren
Balans in beweging

Recensie Hatha yoga

Recensie Hatha Yoga

Met yoga cultiveer je wilskracht en overwin je angsten en andere mentale belemmeringen. Hatha betekent ‘koppig’ of ‘krachtig’ en beoefening van yoga brengt je in balans. Het uiteindelijke doel is ‘verenigen’ en dat is dan ook de letterlijke betekenis van het woord Yoga. Ik mocht voor de Nederlandse Bibliotheekdienst Biblion dit boek recenseren dat bedoeld is ter verdieping van je al aanwezige basiskennis en om yoga onderdeel van je dagelijkse leven te maken. Daarnaast is het voor yogadocenten een handige gids bij het samenstellen van yogalessen. Het leert je de yogahoudingen en de effecten op gezondheid en welzijn van yogabeoefening.

Eeuwenoude principes

De auteurs delen traditionele vedische kennis die in India mondeling wordt doorgegeven. De eeuwenoude klassieke principes van yoga worden op een moderne manier uitgelegd. Een van de auteurs is oprichter van de Arhanta Yoga ashrams in India en Nederland en hoofdleerkracht van verschillende lerarenopleidingen van Hatha Yoga, de tweede auteur is zijn vrouw en eveneens yogadocent.  Het boek bestaat uit vijf delen; deel 1 geeft duidelijke uitleg over de yoga filosofie als pad waarmee we ons van ons ware Zelf bewust kunnen worden. De traditionele Indiase geschriften beschrijven hoe lichaam en geest kunnen worden getraind en hoe door één of meerdere yogapaden te volgen, het doel van Zelfverwerkelijking bereikt kan worden; deel 2 gaat in op de medische feiten en de effecten van regelmatige beoefening van hatha yoga, waarbij de systemen van het lichaam aan bod komen, organen, klieren en de chakra’s; deel 3 geeft richtlijnen voor een effectieve beoefening. Deel 4 bevat de basisstructuur van een oefenprogramma; deel 5 geeft yogaprogramma’s op maat. Compleet en helder overzicht met duidelijke instructies.

ISBN 9789088401961

Monique Smit, januari 2020