Yoga en klein geluk voor mantelzorger

9200000060402773

Uitrusten

 

Als je het druk hebt door alle taken die op je liggen te wachten loop je de kans om jezelf te vergeten. Dat overkomt veel mantelzorgers. Ze vergeten het belangrijkste deel van zichzelf: hun lichaam. Herken je het? Door alle stress, al het geregel en al het jagen raakt je hoofd overvol en negeer je je lijf. Een van de tips in dit boekje dat ik een tijdje geleden voor NBDBiblion recenseerde, ligt zo voor de hand dat je er makkelijk aan voorbij zult gaan: Even uitrusten zodra je behoefte hebt aan rust en ontspanning.

 

Er zijn verschillende manieren om weer op een eenvoudige manier in contact te komen met je lijf. In de yoga worden vaak stretchoefeningen gebruikt om de energie weer te laten stromen. In dit boekje vind je drie methoden om je lijf te voelen;

1. Je aandacht naar je lichaamsdelen brengen en je lijf van je voeten tot je kruin langslopen. Je verplaatst zo je aandacht naar je lichaam en je wordt je bewust van elk lichaamsdeel.

2. Spanning en ontspanning voelen waarbij je met aandacht je lichaam langsgaat van je voeten naar je kruin terwijl je om de beurt een lichaamsdeel aanspant en weer ontspant. Zo leer je het verschil voelen tussen spanning en ontspanning in je lijf.

3. De methode waarbij je armen en benen voelt. Je brengt heel bewust je aandacht naar je rechtervoet en laadt zo langzaam je ledematen op met aandacht. Zelfs als je maar een paar minuten tijd hebt merk je meteen dat je weer in je lichaam aanwezig bent. Ook op andere gebieden kun je zorgen voor oppeppers.

 

In deze gids zijn allerlei ‘recepten’ verzameld voor plezier en ontspanning. Je vindt er tips om  inspiratie op te doen en praktische hulp. Of je nu behoefte hebt aan rust, ontspanning, steun of contact,  met de handige gebruiksaanwijzing vind je een recept dat werkt. De samenstellers weten uit ervaring hoe het is om mantelzorger te zijn. Ze hebben gewerkt in de zorg en trainingen gegeven op het gebied van persoonlijke effectiviteit. De recepten zijn gericht op het lichter maken van de last die op de schouders van mantelzorgers rust. Zo komen onder andere aan bod: zorg voor het eigen lichaam, samenwerken met anderen, hulp vragen, omgaan met stress en allerlei praktische zaken zoals geldproblemen oplossen, opruimen, taken op de gemakkelijkste manier leren uitvoeren en een handige dagindeling maken. De geboden oplossingen bieden ruimte voor persoonlijke invulling. Er is een schat aan informatie te vinden over websites, organisaties en literatuur. Handig voor wie met bezieling en (zelf)compassie mantelzorger wil zijn. Mocht je regelmatig willen oefenen om je bewust te worden waar je lichaam behoefte aan heeft en om je geest tot rust te brengen, kijk dan even op de site www.yogasterrebos.nl voor  lestijden van de yogalessen.
Monique Smit